Figyelj, kutass, elemezz és légy digitális. Összegyűjtöttük, hogy a szakértelem és lelkesedés mellett mivel tűnhetsz még ki a versenytársak közül, és mik azok a csapdák, amikbe könnyen beleeshetsz!
Marketingesként minden, amit csinálsz „kirakatban van”, és a cégvezetés nagy része téged tart felelősnek a vállalat sikeréért. A feladat nem egyszerű, viszont léteznek technikák, amikkel fejlesztheted magad, és ha ezek mellett ismered a marketingesek életét leggyakrabban megnehezítő buktatókat, akkor idővel biztosan sikeres leszel a szakmában!
1. Ismerd a céget
Talán triviálisnak tűnik, mégis számos szakember dolgozik úgy egy-egy vállalatnál, hogy nincs tisztában az alapvető célokkal és stratégiákkal. Függetlenül a terméktől vagy szolgáltatástól, akkor tudsz hatékony marketingkampányt építeni, ha tudod és érted, mi miért történik körülötted. Hacsak nem egy új vállalkozásról van szó, akkor biztosan elérhetők lesznek számodra is a korábbi kampányok és stratégiák, amelyeket szintén ismerned kell, ha sikeres akarsz lenni. Vedd át a jógyakorlatokat és tanulj az elődök hibáiból!
2. Ismerd a vásárlót
Ha mindent tudsz már a céges stratégiáról és a termékről, akkor fontos, hogy pontosan ismerd a vásárlói közönséget is. Indulj ki a korábbi vásárlók adataiból, alkoss csoportokat, perszónákat. Végezz piackutatást, építs hasonmás-közösségeket, szervezz fókuszcsoportokat – számos lehetőség áll rendelkezésedre ezen a téren. Ugyanakkor, ha valóban ismerni akarod a vásárlókat (és van rá mód) hallgass bele az ügyfélszolgálatos hívásokba (customer support) is. Esetleg, ha van rá lehetőséged, akkor fogadj te mahad is néhány hívást, így első kézből kapsz visszajelzést arról, hogy a vásárlók mit gondolnak a cégről és a termékről. Az így szerzett információk alapján képes leszel finomra hangolni a megalkotott perszónákat.
Fordíts időt rá, hogy a megfelelő emberekkel beszélj a megfelelő helyen. Időigényesnek tűnhet, de a terepen való kutatást nem szabad megspórolni. Ha a terméked mondjuk egy sportszer, igyekezz a sportos témák köré épülő közösségekhez csatlakozni (személyesen vagy akár csak az online térben). Figyeld meg, hogy miről és hogyan beszélnek, milyen nyelvezetet használnak, milyen képi elemekkel találkozol ezen a bizonyos területen. De lehet a példa bármilyen más termék is – a lényeg, hogy találd meg, és folyamatosan figyeld a célközönséged.
3. Figyeld a versenytársakat
Nagyon kevés esély van rá, hogy egy olyan cégnél fogsz dolgozni, ami monopolhelyzetben van. Vagyis bármilyen piacon is szeretnél bármilyen terméket eladni, ott lesznek versenytársak is, akik ugyanazokat a célcsoportokoat célozzák, olykor ugyanazzal (vagy nagyon hasonló) termékkel. A legjobb amit tehetsz, hogy igyekszel majdnem annyit megtudni róluk, mint amennyit a saját cégedről is tudsz. Figyeld a stratégiájukat, és elemezd a hirdetéseiket is. Szerencsére ma már nem nehéz követni és kigyűjteni egy-egy cég összes hirdetését (például a Facebook segítségével). Tanulj a hibáikból, és ami a legfontosabb: tűnj ki közülük. Arra is érdemes figyelni, hogy egy marketingkampány nem csak hirdetésekből áll. Nézz utána annak is, hogy ezeken kívül milyen PR-tevékenységet folytat az adott cég, esetleg milyen CSR-aktivitásokban vesz részt.
4. Érts a pénzügyekhez
A sikeres marketingmenedzserek, akik működő stratégiákat tesznek le az asztalra, általában értik és átlátják ezek pénzügyi oldalát is. Ha birtokában vagy a szükséges pénzügyi ismereteknek, akkor nagyon valószínű, hogy a cég pénzügyi csoportjával is könnyebb lesz az együttműködés. Ha szót tudtok érteni egymással, akkor egyenrangú felekként is tárgyalhattok. Mára már a marketing világa is egyre inkább adatalapúvá vált, és bár a legtöbb cégnél szerencsére még mindig kellő büdzsét allokálnak erre a területre, egyre inkább elvárás a pontos költség- és eredménykimutatások prezentálása is.
5. Digitalizálódj!
Ma már minden munkafolyamatra létezik egy szoftver, amivel könnyebben, gyorsabban és átláthatóbban elvégezhető egy-egy feladat. A CRM-rendszerekkel nyomon követhetők a vásárlók és a hozzájuk kapcsolódó folyamatok, a tartalomkezelő rendszerekkel pontosan mérhető az egyes szövegek és kreatívok eredményessége, és még sorolhatnánk a példákat. Találd meg a megfelelő digitális megoldást és alkalmazd. És később ne félj váltani sem, hiszen a technológia fejlődésével lépést kell tartani.
6. Tanulj és képezd magad!
A siker titka, hogy mindig naprakész legyél. Kövesd a hazai és nemzetközi trendeket, figyeld a megjelenő cikkeket, podcastokat és próbálj meg lépést tartani a technikai újításokkal. Időről időre vegyél részt szakmai fórumokon. Számos marketingmenedzser-képzés is elérhető online és offline egyaránt – találd meg a neked valót. Ugyanakkor azt is tudatosítsd magadban, hogy egyetlen marketinges sem érthet mindenhez. Sosem lesz időd minden területet teljes részletességgel ismerni. Lásd át a komplex marketingstratégiát, irányítsd a csapatodat, de ne vessz el a részletekben!
Végül álljon itt néhány gyakori hiba, amit marketingesként ne kövess el:
- Nem tesztelsz, vagy nem tesztelsz eleget
Egy jó marketinges sosem elégszik meg egy jó kreatívval. Mindig érdemes több változatot is futtatni és tesztelni, hiszen legjobban a gyakorlatban láthatod, hogy mi mozgatja meg legjobban a célcsoportot. Sokszor egy szófordulat, egy kép vagy képrészlet is befolyásolni tudja az eredményeket. A párhuzamos hirdetések, A/B tesztek ugyan többletkiadást jelentenek a hirdetési büdzsében, hosszú távon azonban mégis jobb eredményeket tudsz produkálni, ha a teszteken is legjobban teljesítő kreatívot használod.
- Nem vagy kitartó
Egy, a hirdetések hatékonyságát vizsgáló felmérés szerint egy személynek legalább 10-szer kell látnia a hirdetésedet, hogy bármilyen aktivitást ki tudj váltani belőle. Ebből is látszik, hogy az eredménynek nem mindig azonnal fognak érkezni (sőt, általában mindig várni kell rájuk). A dolgot nehezíti, hogy ráadásul nem is elég ugyanazt az információt átadni 10-szer ugyanúgy, a vásárlás ösztönzésére újabb és újabb inputokra lesz szükséged. Arra is gondolj, hogy legtöbben munka, TV-zés és egyéb elfoglaltságok közben vásárolunk, vagyis miközben valaki a hirdetésed vagy a weboldalad nézi, legalább még további 2-3 dolgot csinál párhuzamosan ezen kívül is. Fontos tehát, hogy olyan informatív kreatívokat használj, amik néhány másodperc alatt megragadják a fogyasztók figyelmét.
- Csak az új ügyfelekre koncentrálsz
Komoly hiba, ha folyamatosan csak az új vásárlók megszerzése a célod. Egy új ügyfél megszerzése mindig sokkal több időt és pénzt igényel, mint a hűséges, visszatérő vevők megszólítása. Nem véletlenül mondják, hogy a remarketing az egyik leghatékonyabb eszköz, hiszen nem csupán a korábbi vásárlóidat éred el vele, hanem azokat is, akik valamilyen érdeklődést mutattak már a terméked/szolgáltatásod iránt (korábban járt már a weboldalon, rákattintott egy hirdetésre stb.), de még nem jutottak el a vásárlásig. Itt utalnánk vissza az előbbi 10 információs mondathoz, hiszen a remarketing segítségével újabb és újabb információkat tudsz megosztani azokkal, akik már bármilyen módon érdeklődtek a terméked iránt, tehát nagyobb eséllyel válnak konkrét vásárlóvá is.